Alweer bijna twee maanden voorbij! - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Lisa Veldman - WaarBenJij.nu Alweer bijna twee maanden voorbij! - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Lisa Veldman - WaarBenJij.nu

Alweer bijna twee maanden voorbij!

Door: Lisa Veldman

Blijf op de hoogte en volg Lisa

29 Maart 2017 | Curaçao, Willemstad

Hallo allemaal,

Inmiddels is er alweer een enorm lange tijd voorbij gegaan. De tijd gaat zo snel dat ik tijd moet maken om weer een blog voor jullie te schrijven. Ik heb veel dingen meegemaakt op het eiland en zal jullie daar in meenemen.

Om te beginnen heb ik carnaval op Curaçao meegemaakt. Het begon op 19 februari met de kinderparade. Hier ben ik naartoe geweest met lokale mensen wat erg leuk was. Ik stond helemaal aan het einde van de route, waardoor het wel erg lang wachten was. Toen bleek ook nog dat er een vertraging was opgelopen, omdat er een bijennest langs de route was. Wanneer je daar langs gaat met heel veel gedreun dan krijg je daar overlast van. Dus uiteindelijk was het al bijna donker toen ze er waren. Hele mooie kleding en leuke muziek, een gezellige sfeer.

Door de week ben ik nog bij de tienerparade geweest met Melissa, Naomi en familie en vrienden van Naomi. Deze parade had enorme gaten tussen de groepen die voorbij kwamen, dat was wel jammer. Maar de kleding en muziek waren leuk. De mensen om ons heen stonden alleen erg stil, dat is jammer want carnaval is toch een feest.

Dat weekend was het grote carnaval. Deze parade heb ik vlakbij de pondjesbrug bekeken. Heel erg mooi en enorm grote groepen. Wat wel minder leuk was, is dat ik lange mouwen moest dragen in de hitte. Ik had namelijk een huiduitslag over mijn hele lichaam heen waar ik uiteindelijk op de maandag (officiële vrije dag op Curaçao) voor naar de huisarts ben geweest. Helaas was er maar 1 huisarts open, en deze mevrouw sprak geen Nederlands dus moest het in het Engels. Ik kreeg te horen dat ik een virus had, maar er kon mij niet verteld worden wat voor virus. Het blijkt zo te zijn dat dit virus heel bekend is op Curaçao en dat veel mensen het een keer krijgen. Ik kreeg er een antibiotica kuur voor van tien dagen en een zalf tegen de jeuk. Gelukkig heeft dit geholpen en was het vrij snel weer verdwenen. Ik bleef twee dagen thuis van stage, maar vond dit zo saai omdat je dan verplicht thuis moet zitten dat ik zo snel mogelijk weer heen ben gegaan.

Het slapen gaat inmiddels trouwens erg goed. Ik slaap met airco aan en soms zelfs zonder omdat ik het dan veel te koud heb. De klamboe doet ook goed zijn werk, ik voel me veilig tegenover beestjes die zich in je kamer kunnen bevinden.

Het weekend van 4 en 5 maart was heel erg leuk. De zaterdag heb ik leuke kleding gekocht en gezellig bij de tante van Naomi thuis geweest. De kleding heeft een beetje gelijke prijzen als in Nederland. De keuze aan winkels is alleen erg beperkt, er zijn een paar leuke kleding winkels te vinden. Bijvoorbeeld de Shana, dit lijkt een beetje op Vero Modo. Bij de tante van Naomi hebben ze een enorme hond wat ik wel even spannend vond, maar inmiddels vind ik hem hartstikke lief. Die avond zijn we bij een paar barretjes geweest om gezellig een drankje te drinken. Die zondag heb ik een tour gemaakt over het eiland, met name Bandabou gezien. Dit heb ik gedaan met Naomi, Melissa en 2 neven van Naomi. Het was heel erg gezellig en ik heb hele mooie stranden gezien. We zijn ook naar een prachtig mooi punt geweest waar je uitzicht had over het hele eiland. In de avond hebben we lekker wat gegeten.

Door de week ga ik vaak naar de bioscoop, inmiddels heb ik al heel wat films gezien. Je kunt hier naar 2 bioscopen gaan. Op de maandagen betaal je maar 5 ang voor een ticket en op de woensdagen 7,50. Ik heb inmiddels get out, fist fight en sleepless gezien. Ik wacht nog in spanning af of ik heb een tuintje in mijn hart hier ook gaat draaien want daar wil ik heel graag heen. In de bioscoop is het koud door de airco, dus ik heb altijd een lange broek en een trui aan. Verder ga ik door de week in de avonden wel eens een drankje drinken of uit eten. Zo heb ik gister avond tapas gegeten met het huis waar ik woon. Soms gaan we lekker bij de tante van Naomi zitten of gaan we naar een happy hour die dan al erg vroeg begint zodat je weer op tijd naar je bed toe kan gaan. Ik ben al naar leuke feestjes geweest waar ze bijvoorbeeld bachata dansen en ook lokale barretjes wat er leuk is.

Op 12 maart heb ik ook een hele leuke dag gehad, ik ging toen met Melissa naar karakter. Dit is echt een super mooi stand. We hebben er geluncht en hebben toen gezwommen en lekker in de zon gelegen. Natuurlijk ook foto’s gemaakt en in de avond lekker een pizza gegeten bij een Italiaans restaurant.

Op 15 maart heb ik mijn docent gesproken via skype. We hebben het over mijn plan van aanpak gehad en over hoe ik het hier heb. Mijn plan van aanpak is goedgekeurd wat fijn is. Mijn tussenevaluatie is ook gepland, deze zal plaats vinden op 12 april, hiervoor heb ik al een kritische beroepssituatie uitgewerkt. Ik hoop dan ook dat dit gesprek positief zal zijn.

Ik ben hier trouwens ook naar voetbal trainingen geweest en naar voetbal wedstrijden. Het kriebelt dan wel weer een beetje om zelf ook weer eens te willen spelen. Als het goed is ga ik een keer een partijtje mee spelen.

Stage gaat goed, ik ga over ongeveer vier weken switchen van route. Ik heb het er gisteren met mijn begeleider over gehad om mee te kijken met andere disciplines. Ze gaf aan dat dit zeker mogelijk is, onder andere bij: het consultatiebureau, huisbezoeken, diabetesverpleegkundige en alzheimerverpleegkundige en ook meelopen in het ziekenhuis voor een paar dagen. Hier ga ik dan ook achteraan om variatie en meer kennis op te kunnen doen. Daarna zal ik nog een aantal weken in een andere wijk gaan werken dan ik nu werk om verschillende dingen mee te maken.

Ik werk al erg zelfstandig, ik probeer wel te zorgen dat ik ook cliënten help met mijn begeleider erbij voor feedback. Inmiddels heb ik heel veel decubituswonden verzorgd, van graad 1 tot en met 4. Ik zal niet omschrijven hoe dit eruit zag omdat niet iedereen daar even goed tegen kan. We krijgen geregeld nieuwe cliënten in zorg, dat vind ik leuk omdat dit voor afwisseling zorgt. Ik voer momenteel veel evaluaties en audit formuleren in bij de cliënten thuis. Dit zorgt ervoor dat ik veel lange dagen maak van 7 tot 5. Daarnaast vul ik externe overdrachtsformulieren in voor mensen die nieuw in zorg komen of waar we een wijziging in de zorg moeten doorvoeren. Het is eigenlijk een soort indicatie stellen.

Wat ik hier mis zijn tilliften en glijzeilen. Ik moest een dag samen met mijn begeleider een cliënt vanuit het bed in de stoel tillen. Deze cliënt was enorm lang en kon helemaal niets meegeven. Ik voelde het de rest van de dag aan mijn lichaam en had al snel voor mijzelf besloten dat ik dit niet nog een keer ga doen. Wat wel weer leuk is, is dat wanneer er een cliënt jarig is binnen de wijken waar ik werk, er met een heleboel zussen en de broeder voor die persoon gezongen wordt.

De eerste twee opdrachten binnen stage zullen volgende week worden afgetoetst. Binnen stage ben ik vaak aanwezig bij lezingen wat erg leuk is. Bij deze lezingen krijg ik altijd een maaltijd. Zo had ik vandaag brood met verschillende soorten salade, sla en drinken. Niet iedere collega is dan erg blij met mij, maar het gebeurt gelukkig wel. Bij stage werd ook de dag voor de vrouwen gevierd, op die dag kreeg ik snoepjes. Dat is wel leuk, weer een stukje waardering. Hier wordt er heel erg gelet op de tevredenheid van de werknemers.

Verschillende cliënten geven mij van alles te eten, ik heb inmiddels pompoen pannenkoeken gehad, limoen thee, koffie, crackers, koekjes, cake, pasteitjes, een hele warme maaltijd die bestond uit geitenvlees, papaja en rijst (erg lekker). Ook kreeg ik eigen gemaakte cake waar gesmolten walnoot met melk en suiker doorheen ging.

Verder ben ik druk bezig met de opdrachten die ik buiten de stage om moet behalen. Zo heb ik afgelopen maandag 3x een cova filmpje opgenomen en wacht ik daar nu op feedback zodat ik dit eventueel nog een keer kan filmen. Ik vind het lastig om stiltes te laten vallen in een gesprek. Dit voelt zo gemaakt of ongemakkelijk voor mij. Het uploaden van de filmpjes geeft wat problemen en stress met zich mee, maar het komt wel goed! Voor reflectie is al een onderdeel goedgekeurd dus dat gaat ook goed. Scriptie laat even op zich wachten omdat ik nog geen reactie heb gehad om mijn opzet. Als ik dit deze week niet krijg ga ik er weer achteraan mailen, omdat het vervelend is dat ik nu niet verder kan.

Afgelopen weekend zou ik gaan jetskiën, maar het weer was heel slecht op zaterdag dus kon dit helaas niet doorgaan. Wel ben ik zaterdagavond met Naomi, een nicht van Naomi en nog een vriendin van haar uiteten geweest en zijn we naar Zanzibar gegaan. Daar was helaas niet echt onze muziek smaak (hardsyle, house) dus gingen we nog even langs een paar andere plekjes. Vanaf deze week ga ik 2x in de week stukken lopen in de avonden met Naomi en Melissa. We gaan dan van Caracasbaai naar Jan Thiel lopen en weer terug. Want dat is wel nodig als je hier geen tientonner wilt worden. Vandaag ga ik met Naomi de route verkennen haha. Het is weer woensdag dus bios avond, dit keer beauty and the beast.

Volgend weekend ga ik naar een festival toe waar Jonna Fraser komt, en op de zondag ga ik met de boot naar de Fuikbaai. Op die boot komt Jonna Fraser ook optreden. Daar heb ik nu al zin in! Verder wil ik de christoffelberg nog beklimmen, wanneer is nog niet zeker. Mijn broer en Lieke komen ook nog op bezoek voor bijna een maand en dan wil ik vooral de toeristische dingen gaan ondernemen.

Voor nu laat ik het hier even bij, te otra bia,

Liefs, Lisa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisa

Op 3 februari vertrek ik voor bijna 6 maanden naar Curacao om stage te lopen in de thuiszorg en mee te kijken bij het consultatiebureau. Dit allemaal in het kader van de opleiding die ik volg tot HBO-verpleegkundige. Deze blog hou ik bij voor het thuisfront en natuurlijk ook voor andere geïnteresseerden.

Actief sinds 06 Dec. 2016
Verslag gelezen: 547
Totaal aantal bezoekers 8449

Voorgaande reizen:

03 Februari 2017 - 26 Juli 2017

Curacao

Landen bezocht: