Eerste indruk stage en vrije tijd - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Lisa Veldman - WaarBenJij.nu Eerste indruk stage en vrije tijd - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Lisa Veldman - WaarBenJij.nu

Eerste indruk stage en vrije tijd

Door: Lisa Veldman

Blijf op de hoogte en volg Lisa

22 Februari 2017 | Curaçao, Willemstad

Bon nochiii,

De tijd gaat zo snel voorbij dat ik niet in de gaten heb gehad dat mijn vorige blog alweer twee weken geleden geplaatst is. Dus bij deze weer een aantal van mijn meegemaakte gebeurtenissen op het eiland.
Om te beginnen zal ik wat vertellen over mijn stage bij het Wit Gele Kruis.

Op woensdag 8 februari ben ik gestart met mijn stage. Ik moest mij melden bij basis C waar ik stageloop. Bij het Wit Gele Kruis is er basis A t/m D. de basis waar ik geplaatst ben is tien minuten rijden vanaf mijn huis, dus dat is goed te doen. De eerste ochtend mocht ik mij om 8 uur melden. Ik werd opgevangen door mijn stage begeleidster die mij heel leuk ontving. Ik moet zeggen dat ik over het algemeen de mensen heel erg open naar mij vind, op een paar uitzonderingen na. Wat erg fijn is, is dat ik het merendeel thuis word opgehaald en ‘middags weer thuis wordt gebracht.

Mijn begeleidster gaf me een korte rondleiding door het gebouw heen en heeft met mij besproken wat er zou gaan gebeuren. Ik werk niet samen op route met mijn begeleider maar met een andere zus (hier noem je je collega zus >zussen). Het was wel even spannend omdat ik naar mensen thuis toe zou gaan. De eerste twee dagen zou ik vooral observeren. De tweede dag werkte ik met een andere zus, wat ook erg leuk was. Verder heb ik om deze diensten heen met degene van mijn eerste werkdag meegelopen. Het zijn enorm veel indrukken die ik hier opdoe. Op een dag gaan we vaak langs 12 cliënten, de aantallen verschillen een beetje per dag.

Mijn dagen duren van 7 tot ongeveer half 1, soms loop je uit. En één dag in de week werk ik tot 5 uur. In de middag help ik dan onder andere op het kantoor. Tot nog toe ben ik de volgende dingen tegengekomen: stomazorg, wondzorg, trachea verzorging, zwachtelen van een stomp en korte rek, fistel verzorging, steunkousen, injecteren en de persoonlijke verzorging uitvoeren. Het leuke vind ik de afwisseling die ik heb binnen de wijk. Ik ga ook binnenkort al meelopen met een andere route.

Ondanks dat het hier soms als vakantie voelt ben ik druk bezig met mijn opdrachten. Ik wacht momenteel op goedkeuring van mijn keuzes en kan dan weer verder met de uitwerking en de uitvoering hiervan. Binnen nu en korte tijd zal er een gesprek plaatsvinden tussen mijn begeleider, stagecoördinator en ik om te kijken hoe het gaat. Dit gesprek vindt elke maand plaats. Met mijn begeleider probeer ik elke week even te zitten om de voortgang te bespreken.

Maar mijn eerste dagen zijn goed verlopen. Ik merk wel dat ik aan de warmte moet wennen. Wanneer ik even stil zit dan kak ik soms best wel in. Het vervelende is dat ik de nachten veel korter slaap dan ik gewend ben in Nederland. Ik had gehoopt dat dit op de duur zou veranderen. Inmiddels heb ik wel een deken waardoor het al iets beter gaat. Minder leuk vind ik de riool lucht die in mijn badkamer hangt, hiervoor heb ik vandaag allerlei middeltjes gekocht om hier hopelijk vanaf te komen.

De mensen in het huis zijn erg open en je kunt per dag bekijken met wie je iets wilt gaan doen. Ik kook samen met drie meiden wat gezellig is en scheelt in de kosten. Ook probeer ik elke week op maandag Papiamento te oefenen met een paar huisgenoten.

Naast stage doe ik veel leuke dingen. Zo ben ik al op verschillende stranden geweest, waaronder: Jan Thiel, Mambo Beach, Kokomo Beach en grote knip. Nog wel wat meer maar daar weet ik de naam al niet meer van. De grote knip (profielfoto) was erg mooi! Na stage ga ik soms naar het strand toe. Veel standen hier zijn betaald. Je moet entree betalen en ook voor een bedje. Op zondag wordt er vaak gebarbecued op een strand wat erg gezellig is. De vrijdagen ben ik tot nog toe in de avond bij Mambo Beach te vinden. Er zijn verschillende happy hours wat ook erg leuk is. Op de zaterdag ben ik tot nog toe in de avonden naar Zanzibar geweest wat bij Jan Thiel is. Daar heeft het hele huis hetzelfde shirtje aan wat voor een leuke sfeer zorgt. Door de weeks ga ik in de avond weleens bij de Starbucks zitten om aan school te werken. Het is daar rustig en een bakje koffie vind ik toch ook wel lekker op zijn tijd. Er is hier door de weeks bijna elke dag wel iets leuks te doen. Het lukt mij alleen niet om iedere avond mee te gaan omdat ik dan geen energie meer over hou voor stage.
Zondag was het kinderencarnaval. Ik kon gelukkig mee met mensen van hier. Het was lang wachten omdat de parade een tijdje stil stond in verband met wespen. Maar het wachten was het helemaal waard. Supermooie kleding, dans en muziek. Vrijdag zal ik naar de tienerparade gaan en op zondag naar het grote carnaval. Ik ben erg benieuwd hoe dit zal zijn.

Gisteren ben ik bij de schoonfamilie van Annemiek op bezoek geweest. Erg leuk om mee te maken en ik werd hartelijk ontvangen met een lekkere maaltijd. We zijn naar de film geweest. Ik krijg enorm veel hulp met bijvoorbeeld een dekbed en welke muggenspullen ik moet aanschaffen, dat is heel fijn. Als er iets is kan ik altijd naar deze mensen toe gaan. Verder heb ik vandaag een klamboe gekocht omdat ik in de nacht helaas erg veel gestoken wordt door muggen. Deze heb ik alleen bij iemand in de auto laten liggen, dus ik kan er morgen pas van genieten.

Elke dag geniet ik nog van het uitzicht op het eiland en bewonder ik de palmbomen en de mooie stranden. De tijd vliegt zoals ik eerder benoemde, wat een goed teken is.

Voor nu laat ik het hier even bij. Ik zal proberen wat vaker een korter stuk te schrijven gericht op stage of iets leuks wat ik gedaan heb.

Tot snel,

Liefs, Lisa

  • 22 Februari 2017 - 09:01

    Lisette:

    Lieve Lisa,

    wat heb je in korte tijd al veel mee gemaakt!
    Fijn om te lezen dat de stage je bevalt en jij je draai al aardig hebt gevonden.
    Best al een mooi aantal verpleegtechnische handelingen die je tegen komt op de route! Ik weet nu waar ik terecht kan!☺
    Kan me goed voorstellen dat het af en toe best een beetje op vakantie zal lijken. Geniet daar ook maar lekker van!
    Balen van de stank in je badkamer en die akelige muggen!
    Hoop dat de middeltjes gaan helpen en de klamboe je beter laat slapen hoor.

    Meis, succes met stage en je schoolwerk. Verder natuurlijk lekker genieten daar!

  • 22 Februari 2017 - 20:00

    José Raaijmakers:

    Hallo Lisa,

    Wat fijn dat je het zo naar je zin hebt.
    De grote optocht met carnaval is ook erg mooi en heel lang.
    Stranden die ook mooi zijn, Daaibooi en Port Marie, hier betaal je alleen voor een bedje, je komt dan langs de flamingos . Je moet wel heel goed opletten met rijden, veel gaten in de weg.
    Heel veel plezier nog.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisa

Op 3 februari vertrek ik voor bijna 6 maanden naar Curacao om stage te lopen in de thuiszorg en mee te kijken bij het consultatiebureau. Dit allemaal in het kader van de opleiding die ik volg tot HBO-verpleegkundige. Deze blog hou ik bij voor het thuisfront en natuurlijk ook voor andere geïnteresseerden.

Actief sinds 06 Dec. 2016
Verslag gelezen: 744
Totaal aantal bezoekers 8452

Voorgaande reizen:

03 Februari 2017 - 26 Juli 2017

Curacao

Landen bezocht: